A (re)organização no conselho de turma: uma medida para o sucesso das aprendizagens dos alunos

DSpace/Manakin Repository

A (re)organização no conselho de turma: uma medida para o sucesso das aprendizagens dos alunos

Show full item record

Title: A (re)organização no conselho de turma: uma medida para o sucesso das aprendizagens dos alunos
Author: Silva, Fátima Maria Ribeiro da
Abstract: Este trabalho de projeto destina-se a uma reflexão sobre a renovação dos Conselhos de turma (CT) da escola, como momentos de reunião privilegiados para as práticas colaborativas entre os professores, visando a gestão e adequação dos currículos das disciplinas ao contexto das turmas. O questionamento subjacente à reflexão sobre o percurso profissional conduziu à identificação da situação problema e à formulação da questão de partida: como desenvolver o trabalho colaborativo de articulação curricular entre as disciplinas de Ciências Físico-Químicas (CFQ), Ciências Naturais (CN), Geografia e Língua Portuguesa (LP), que assegure a construção do Projeto Curricular de Turma (PCT) / Plano de Trabalho da Turma (PTT), numa turma do sétimo ano? Com este projeto pretende-se analisar as práticas colaborativas de articulação curricular entre as disciplinas de CFQ, CN, Geografia e LP, conducentes à construção do PCT / PTT numa turma do sétimo ano. A análise de conteúdo efetuada às entrevistas permitiu constatar que o trabalho colaborativo de articulação curricular não está implementado nos CT. Tendo por base o referido, propõe-se como plano de intervenção uma oficina de formação que tem como objetivo a supervisão pedagógica e o trabalho colaborativo de articulação curricular, constituindo um testemunho vivo de melhores práticas dentro do CT conducentes a um refletido PCT / PTT.This research project is intended to reflect on the renewal of the board of school class as privileged moments of meeting for collaborative practices among teachers, aimed at management and appropriateness of the curricula of disciplines in the classes context. The underlying reflection on the career questioning, led to the identification of problem situation and formulation of the initial question: how to develop collaborative work of curriculum articulation between the disciplines of Physical and Chemical Sciences, Natural Sciences, Geography and Portuguese Language, which ensures the construction of the Class Project Curriculum / Draft Working Class, in a seventh year class? With this project we intend to examine the collaborative practices of curriculum articulation between the disciplines of Physical and Chemical Sciences, Natural Sciences, Geography and Portuguese Language, leading to the construction of the Class Project Curriculum / Draft Working Class, in a seventh year class. Content analysis of the interviews conducted, have revealed that the collaborative work of curriculum articulation is not implemented on the classes board. Based on the above, it is proposed as an intervention plan, a workshop training which aims to pedagogical supervision and collaborative work of curriculum articulation, constitute a living testimony of best practices within the class council leading to an advised Class Project Curriculum or Draft Working Class.
Description: Orientação: Maria Fernanda Lopes
URI: http://hdl.handle.net/10437/6027
Date: 2014


Files in this item

Files Size Format View Description
TESE FINAL nov .pdf 1.383Mb PDF View/Open Dissertação de Mestrado

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account